Retningslinjer for bruk av EPD-merke januar 2012
Retningslinjer for bruk
EPD-merket er varemerkeregistrert og må følge produktet som har en gyldig EPD gjennom EPD-Norge. Som tilsluttet bedrift i EPD-Norge er det å anse som et samtykke og aksept på de retningslinjer og bestemmelser som til enhver tid gjelder.
Ved merking på produkt og emballasje benyttes EPD-merket sammen med EPD nummer og henvisning til www.epd-norge.no for mer informasjon.
På informasjonsmateriell kan EPD-merket benyttes sammen med EPD nummer og henvisning til www.epd-norge.no for mer informasjon.
Det er ikke anledning for et firma å profilere EPD-merket generelt, men kun knytte det til det aktuelle produkt hvor også EPD nummer fremgår.
Det er produktet og ikke firmaet som har en gyldig EPD. En EPD er gyldig i 5 år og retten til bruk av logomerket varer like lenge som EPD’en er gyldig. Hvis EPD’en ikke fornyes etter 5 år er det ikke lenger anledning til å knytte EPD-merket til produktet.
Det er ikke anledning til å tilføye eller endre på EPD-merket; være seg speilvendt, farger, symboler, bilder, tekst eller knytte det til produktet eller bedriftens logo eller annet som forstyrrer logomerkets identitet eller utseende uten godkjennelse fra EPD-Norge. Logoen kan gjengis uten farger i svart/hvitt dokumenter/trykk. Produkter som skal foredles eller inngå i andre produkter kan ikke uten videre merkes hvis det kan misforstås.
Ved all markedsføring av produkter med gyldig EPD gjennom EPD-Norge må rammene som gis i markedsføringsloven hensyn tas, samt andre relevante lover i de respektive land. Vi oppfordrer de som har en gyldig EPD, til å sende oss markedsmateriell til gjennomsyn, slik at vi reduserer muligheten for feilbruk.
EPD-merket kan dog fritt benyttes i undervisningsøyemed eller i redaksjonell omtale.
Ta kontakt med administrasjonen i EPD-Norge hvis spørsmål.
Eksempel på emballasje:
Sort/hvit
Farge
EPD-merke lastes ned i form av en Zip fil slik at du har til både trykk og digitalt bruk.